četrtek, 3. december 2015

DAN 03 - Dan invalidov

Dve zgodbi v eni ali zgodba iz vozička

 Žabica

November 2013
»Zakaj je tista gospa v vozičku« je malo kodrolaso bitje spraševalo nekega jesenskega popoldneva, ko sta se prebijali preko Starega mostu. »Ima kaj zlomljeno?« »Verjetno«, ji je odgovorila. » Zakaj pa potem nima gipsa?« »Ker nekateri se ze rodijo z nogicami, ki ne morejo hoditi …. Ali pa si jih tako zelo poskodujejo, da nikoli vec ne hodijo« »Hm, ampak potem jih tudi nikoli ne bolijo, ko morajo dolgo hoditi, ker oni potem ne hodijo, ampak se vozijo .....« je modrovala naprej.

December 2014
Tisoče lučk na ekranu je utripalo v razglašenem ritmu, ki so ga prekinjali vmesni vzkliki siren, ki so v hadno naročje bolnišnice pripeljali nova in nova presihajoča življenja. Motno je zrla vanje in stiskala malo ročico v svoji roki. Zdelo se ji je, da jo je z vsakim »beep« enega od monitorjev manj. Razčlovečeni merilci so bili vse, kar je govorilo o vztrajanju življenjske iskrice v tem malem bitju, ki je nič hudega sluteč neko oktobrsko popoldne na spolzki avtocesti ob trčenju kot raketa poletelo iz avtomobila, kljub zaščitnemu pasu in končalo ob robu graške avtoceste kot kup celic, ki se komajda oklepajo življenja. Nihče ni bil kriv, razen narave in neprilagojene hitrosti avtomobila pred njim, ki je izgubil oblast in v sunkovitem verižnem trčenju posegel po usodi treh avtomobilov. Ona je takrat delala, kot vedno. In niti za hip ni smela pomisliti na večni »kaj bi bilo, če bi bilo«. Tiho je gledala na dekletce, za katero se je zdelo, da pravzaprav spi, če ne bi iz nje kot iz Marsovca štrlel tisoč in en kabel. Bil je 42 dan tišine, brnenja naprav in usihajočega upanja. Pod oknom pa se je zbujal december, kot bi želel s svojimi božičnimi lučmi, vonjem Gluhwein-a in prešernim smehom, priklicati nekaj nasmeha na suhe ustnice (še ne) šestletnice.

Nekaj stavb stran, v isti bolnišnici,  se je neko drugo življenje nadaljevalo….  A na drugačnem nivoju. To je njegova zgodba.


Aleš, december 2015
Ko mi je Ninna rekla, če lahko napišem, kaj se mi je zgodilo, sem bil sprva šokiran, nato pa sem ugotovil, da je morda vzgojno za vse, ki živijo v prepričanju, da se jim to ne more zgoditi. Takšen sem bil jaz še pred letom dni. Po mojem prepričanju čisto navaden mlad človek s poklicem, ki sem se našel v športu in tam nato iskal svoje bodoče poslanstvo. Šport mi je bil dejansko vse. Pozimi smo hodili v hribe, plezali, skijali, bordari. Poleti smo ajtali, surfali, windsurfali, plavali. Vmes pa smo tekali, preživljali ure v fitnesih, igrali badminton, nogomet, odbojko, skvoš. Vedno se mi je zdelo samoumevno, da lahko skočim za žogo in jo odbijem čez mrežo, da lahko skrčim kolena in naredim perfekten floapy jump ali pa da lahko žogo pošljem v gol. O invalidih nisem imel nikoli vsojega mnenja. Rekel bom takole, vem, da so bili, le v mojem vidnem polju ne. Moja družba so bili mladi, energični ljudje, ki so vsako prosto minuto športali. Ko so mi v rvih mesecih decembra, malo pred mojim rojstnim dnem in po veliki množici operacij, lani povedali, da bom hrom. Ja, hrom. Od pasu navzdol, sem mislil, da me je zajel nek velik val nekje v Novi zelandiji in me vleče navzdol. Jaz hrom???? Pa ne me j****.
A da povem zgodbo z repom in glavo. Tisti dan, ko sem ostal brez svojih hodečih pripomočkov je bil kot vsi ostali. Razen dejstva, da je orkanski veter cel dan pihal vsepovsod. In ravno veter, ki sem ga vedno priznaval kot gonilno silo mojih vodnih športov, kot ekvivalent svobode, je bil na koncu tisti, ki je povzročil nepremišljeno zaviranje avtomobila pred mojim in verižno trčenje, ki mi je vzelo noge. Dobesedno. O sami diagnozi ne bi tukaj.
Prve tedne sem tako plaval med samopomolovanjem, samoobtoževanjem in pomanjkanjem volje do življenja. In ravno vsaj tu sem si želel pomagati sam, a mi (danes vem, da k sreči) ni uspelo. Poskus predoziranja s pomirjevali v strogem bolnišničnem okolju je ostal le poskus. Nisem jokal, besnel sem. Se zapiral vase, nisem govoril niti z najboljšo prijateljico, ki je bila pravno formalno skrbnica mojega otroka in mu je bila bolj mati kot jaz oče. Ničesar nisem počel. Zame se je takrat življenje končalo. Podpisal sem kapitulacijo, se poslovil od vsega in se odločil vegetirat. Kaj pa naj bi drugega? Bil sem fitnes trener, zdaj pa bom spaka na vozičku?
Leto kasneje sem še vedno spaka na vozičku, a sam zase pravim, da s hudimi bicepsi. Po mesecih rehabilitacij v tujini, kjer zaradi neštetih vaj, programov, terapij, niti nisem imel moči, volje pomisliti na predajo, sem danes pač še en vozičkar. A vozičkar, ki se vrača v življenje in se počasi spopada s posmehljivimi pogledi mimoidočih in dejansko s tem, kar je počel sam. S popolno ignoranco okolice. Ob pomoči vseh, ki so mi stali ob strani,  sem danes vesel, da lahko moji novi čevlji zdržijo dlje, saj jim ne obrabim podplata ;) ko spijem kakšen kozarček, me pri hoji ne zanaša ;) in vedno imam prost sedež in nikoli težav z dolgotrajnim stoječim čakanjem, zaradi katerega bi me bolele noge. ;) In ravno v teh dneh se iz tujine sam vračam v rodno Metliko z vlakom, hvaležen ekipi strokovnjakov, ki so mi v letu dni vdahnili toliko energije, da sem sposoben samostojnega transferja iz kraja v kraj, pravzaprav iz države v državo, kar se mi je prej zdelo skorajda samoumevno. Morda se sedaj sprašujete, ali bom večni vozičkar? Ne vem in na to mi ne zna odgovoriti nihče. A po prvi odigrani partiji »sedečega« badmintona pred tednom dni sem ponovno ugotovil,  da kvaliteta življenja ni odvisne od tega ali stojiš ali sediš na vozičku, ampak kako živiš dan za dnem!
In žal mi je, da moram napisati, ampak lahko se zgodi vsakemu izmed vas, čisto vsakemu. Napačen gib, napačna cesta, morda samo previsoke stopnice. Nič vas ne obvaruje, ne vaša fizična pripravljenost, ne ekonomska podprtost, ne priimek. Usoda lahko »odseka noge« čisto vsakemu. Zato je še toliko pomembneje, da ljudi, ki imajo neke gibalne ovire sprejemamo kot enakopravne člane družbe, saj so meje med nami zelo zelo tanke. In šele ko sedimo na vozičku vidimo, kako zelo boli ignoranca soljudi.

Jap, lahko se zgodi tudi vam.
Aleš K.

Ni komentarjev:

Objavite komentar